de safari! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke Valle-de Haan - WaarBenJij.nu de safari! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke Valle-de Haan - WaarBenJij.nu

de safari!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

03 November 2012 | Oeganda, Kampala

Woensdag : Fokla bracht ons naar Kampala. Onderweg kwamen we vast te zitten met onze wielen in een kuil... lachen gieren brullen dus! Een bawaker verderop ff gevraagd,hij wilde ons wel even helpen... en dus door.... aangekomen bij Red Chili Hideaway in Kampala. UUuhhh.... we sliepen op een stapelbed in een slaapzaal met nog wel twintig anderen... ai... dat was ff afkicken! De keuze was reuze... brrrr..... maar goed... er was WIFI,dus we hielden moed. En we zeiden tegen elkaar.... morgen wordt alles beter! Dus,tassen op de bed,en terug naar de ruimte waar de bar was. Onderweg kwamen we nog een kraampje tegen met souvenirs . Dus ff wat gekocht voor het thuisfront en voor mezelf natuurlijk.De prijzen zijn hier erg laag,dus het blijft lachen! We bestellen 2 pizza's die vers worden gebakken in de buitenlucht in een speciale oven. Na het eten toch maar richting slaapzaal... snel de ogen dicht... brrr.... maar morgen de wekker op 06.00 uur! Niet erg goed geslapen,maar goed we hadden een rit van dik 7 uur voor de boeg in een oud busje,dus tijd genoeg om te slapen. Onze chauffeur heette Ronald... beste vent!
We gaan met 4 studenten uit Amerika ( Sebastiaan, Maureen,Grace and Lauren) en 1 meisje uit Japan ( Yokara) onderweg. Yokara is 23 jaar oud en reist ff een jaar over de hele wereld in haar eentje. Bijkomend nadeel is dat ze ook nog eens bijna geen engels spreken..... ze zegt overal YES YES op... haha. De reis was lang maar oh zo bijzonder! We hebben gezien dat mensen hun huis hebben gebouwd van stro en modder. Verder hebben ze niks. Mensen lopen met kruiken op hun hoofd om water te halen kilometers verderop. Iedere dag in de bloedhete zon lopen ze langs de snelweg soms wel tien kilometer om water te halen. Hmmm... denken wij toch niet bij na als we de kraan lekker ff open draaien.
Toen we bij het Murchison Falls National Park aangekomen waren moesten we door een hek/poort heen. Daar staan dus mensen met een enorm geweer (voor de kenners AK 74) te wachten. Dat is best confronterend om te zien! Door naar de Murchison Falls waar we de meest prachtige waterval te zien kregen na een lekker hike door het gebergte daar. SCHITTEREND! Eenmaal bij het tentenkamp aangekomen schieten de nekharen omhoog... brrrr.... de tenten zijn helemaal verweerd en zien er niet echt heerlijk waterdicht uit. Echter... er staan 2 gewone bedden in,dus dikke prima! Wij slapen wel... dachten we! Maar toen kregen we instructies van het personeel. We mochten absoluut geen eten mee hebben in de tent i.v.m. de bavianen! Die lopen daar namelijk los rond en hebben een erg goed reukvermogen. Als zij eten zouden ruiken,zouden ze zelfs de tent af kunnen breken om toch maar bij het eten te kunnen komen. Ook lopen er " pumba's " over het terrein ( wrattenzwijnen) ook dat zijn geen lieverdjes... Maar als klapper op de vuurpijl.... loopt er ook wel eens een nijlpaard langs en als dit zo is,moet je vooral NIET gaan flitsen,geen foto's maken,niet gaan rennen,en proberen rustig te blijven. De nijlpaarden zijn de meest gevaarlijke dieren, de meeste dodelijke slachtoffers vallen door een aanval van een nijlpaard want een nijlpaard kan namelijk heel hard rennen, wel 40 km. per uur!.. oooohhh... nou dat zal vast lekker slapen. :(
Dus ik ga er voor.... ik ga vannacht sowieso NIET naar de wc!!(Toen we nog ff op terras zaten om dagboek te schrijven hoorden we ineens.... Nou jongens,sille we hjir mar sitte ? JEETJE... het zal toch niet waar zijn??? Ja hoor... FRIEZEN!! Ut Wijnjewoude maar liefst... pfff... vier mannen.... haha... hoe gezellig!) De paden zijn donker,dus voor je het weet staat er zo'n beest voor je! Net nadat we hadden besloten dat deze mensen je natuurlijk ook een beetje bang praten, dat het heus wel mee zou vallen en dat we eerst maar ff wat gingen drinken.... riep Jolanda ineens... EEN HIPPO!!!! Tuurlijk,dacht ik nog... maar oooohhhh..... er liep waarachtig een nijlpaard langs het terras,op nog geen vijf meter afstand. Ik kan jullie vertellen dat dat ff schrikken is,vooral als ie richting jou tent loopt waar jij straks nog naartoe moet!
Personeel liep gelijk naar buiten en fluisterde dat we niet mochten flitsen,en achteruit moesten gaan. Nou ja... dan gaan we dus nog maar ff niet op bed! Nog maar ff met de mannen op terras. Ochtend erna vroeg uit de veren,om half zeven klaar staan.. we gaan over met het pontje om de dieren vroeg te spotten. We hebben ze allemaal gezien behalve de leeuw... WAUWW!!! En wat een foto's hebben we gemaakt!! Daarna terug naar het kamp,waar we ff rust hadden voor 2,5 uur. Daarna weer terug richting pontje,daar lagen nu kleine bootjes klaar om ons over het water een safari te geven... dit was zo niet nog mooier! FANTASTISCH!! Wat een prachtige dieren!!! Olifanten,nijlpaarden,wrattenzwijnen, krokodillen de meest prachtige volels en ga zo maar door. Prachtig! En ontzettend dichtbij! Tijdens de avonduren maar weer even met de friezen om tafel gezeten en de dag door genomen.
En vandaag ?? Nog een kleine "game drive " (safari) gehad en toen richting Karuma Falls... machtig!! Daarna via de Karuma Bridge gegaan,waar we absoluut geen foto's mochten nemen! Allemaal bewaking was er met weer allemaal die geweren... dat is toh erg indrukwekkend en best wel angstig.

Er zijn nog zoveel meer dingen gebeurd onderweg,maar daarover later meer... nu eerst EINDELIJK lekker warm douchen ! :) tot snel allemaal... pas goed op elkaar !xx

• 03 November 2012 - 23:33

Ariane:

wahhhhhhhhhhhhhhhh wat een ervaring , en fijn dat ik je even heb gesproken tot gauw xxx

• 04 November 2012 - 22:55

(tante) Susan:

hoi Marieke,
    nou ik hoor het allemaal wel, dit is de reis van je leven. Ik denk dat je nog niet uitgepraat bent als je in het rusthuis zit (als die er dan nog zijn tenminste). Meid wat is dit allemaal spannend. En soms ook best angstig. Geniet van je laatste week. De verhalen horen we later.
    groetjes, (tante) Susan

• 05 November 2012 - 18:45

Yke Atsma:

Mooie verhalen, erg indrukwekkend. Ik heb respect voor jullie!

• 06 November 2012 - 19:25

Patricia Sijbrandi:

Heerlijk om die verhalen/avonturen van jou/jullie te lezen! Ik zie het helemaal voor me! Geweldig! Wat een avontuur!! Echt super!! Geniet nog maar ff lekker!! Voor je t weet zijn jullie weer terug in ons koude kikkerlandje ;-)

groetjes, Patries.

• 06 November 2012 - 19:25

Patricia Sijbrandi:

groetjes, Patries.

• 06 November 2012 - 19:26

Patries:

oeps, nu staattie er 2x. Nou dan moet je er maar ff één deleten!! :-)

• 08 November 2012 - 21:15

Klasien:

WAUW!! Klinkt super!! Ben benieuwd of jullie de leeuw toch nog hebben gespot. Nu eerst weer verder lezen! :-)

Groetjes, Klasien